Missie 2500 wil…

  • Grote autobussen vervangen door kleine pendelbussen die mensen tot in het stadscentrum brengen.
  • Een distributiecentrum aan de stadsrand van waar goederen met kleinere voertuigen tot in de stad worden gebracht.
  • Werftransport zoveel mogelijk vermijden aan het begin en einde van de schooldag.

Waar loopt het fout?

Vraag elke Lierenaar of bezoeker wat er mis is met de winkelbeleving in onze binnenstad en je krijgt hetzelfde antwoord: de onophoudelijke stroom bussen die het commerciële hart van onze stad doorkruist.

De passiviteit van het stadsbestuur in dit dossier is onaanvaardbaar. Men komt niet verder dan “het is een complex dossier”, “De Lijn is een moeilijke onderhandelingspartner” of “kleine pendelbussen brengen grote kosten met zich mee”.

Natuurlijk kosten onze voorstellen geld. Maar voor missie2500 is het een noodzakelijke investering die zich terugbetaalt in leefbaarheid, commerciële aantrekkingskracht, verkeersveiligheid en minder kapotgereden straten die moeten heraangelegd worden.

Een binnenstad zonder zwaar verkeer

Minder zwaar verkeer in de binnenstad is niet alleen goed voor de leefbaarheid, maar ook voor onze economie. De huidige situatie is slecht voor de winkelbeleving, de veiligheid en de aantrekkingskracht van Schoon Lier.

Het is tijd voor actie. Het is tijd om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekende shoppers.

Pendelbusjes in het centrum

Meer dan 400 Lijnbussen rijden elke dag over de Grote Markt. Ze zorgen voor verkeersdrukte, onveiligheid en kapotgereden straten. We moeten het busverkeer herdenken, want uiteraard blijft openbaar vervoer belangrijk.

Als de toegangslus aan het station afgewerkt is, kunnen bussen vanuit het oosten via de Veemarkt en de Pallieterdriehoek terug worden geleid naar de Ring.

Vanuit het westen kan de ontsluitingsweg naar het station aan- en afvoerroute zijn. Enkele buslijnen kunnen dan beperkt worden tot de Mechelsesteenweg, de Baron Opsomerlaan en de Antwerpsesteenweg.

Om het centrum bereikbaar te houden met het openbaar vervoer zetten we milieuvriendelijke pendelbusjes in. Zij verzorgen een permanente verbinding tussen de hubs aan het station, de Veemarkt en de Pallieterdriehoek.

Distributiecentrum aan de stadsrand

Om het zware vrachtverkeer te verminderen, wil missie2500 een distributiecentrum aan de rand van de stad waar goederen worden overgeladen op kleinere en milieuvriendelijke vervoersmiddelen zoals elektrische voertuigen of cargofietsen. Dit ‘last green mile‘-principe heeft zich al bewezen in steden zoals Mechelen.

De binnenstad wordt ontlast en winkels worden nog altijd netjes bevoorraad. In één beweging verbetert ook de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.

Veilig werftransport

Tot slot: werftransport. Paletten vol bakstenen kan je uiteraard niet leveren zonder zware camions.

We willen dat Stad Lier het Charter Werftransport ondertekent. In dat charter worden afspraken gemaakt met de bouwsector om zoveel mogelijk gevaarlijke situaties te vermijden, vooral rond scholen. Werfverkeer aan het begin en het einde van de schooldag wordt bijvoorbeeld beperkt.