Missie 2500 wil…
- Dat digitaal nooit de enige optie is.
- Dat je ook telefonisch en aan een loket geholpen kan worden.
- Dat er ook in Koningshooikt een goede dienstverlening blijft.
Wat is de uitdaging?
Als lokaal bestuur zijn we voor veel meer zaken verantwoordelijk dan vroeger én krijgen we meer complexe vragen van onze inwoners dan vroeger. De uitdaging: de dienstverlening van Stad Lier toegankelijk houden voor iedereen, zowel fysiek als digitaal.
Uit onderzoek blijkt dat slechts 54% van de Belgen over voldoende digitale vaardigheden beschikt. Vooral onder senioren is de digitale kloof groot: 60% is onvoldoende mediawijs.
Eén op vier Lierse senioren geeft aan een gebrek aan informatie te ervaren. Eén op vier heeft moeite met het invullen van formulieren. Opvallend: ook 30% van onze jongeren ervaren problemen, vooral wanneer ze op digitale manier officiële administratieve zaken moeten in orde brengen.
Bij missie2500 willen we niemand achterlaten. Lier is er voor iedereen.
Digitaal als eerste, maar nooit als enige optie
Ons basisuitgangspunt is dat de informatievoorziening van Stad Lier altijd vertrekt vanuit het CCC-principe: click, call, connect. Dit betekent dat de stad eerst digitaal bereikbaar is, daarna telefonisch en tenslotte via een fysiek onthaal.
In eerste instantie zetten we in op digitale dienstverlening. Veel mensen, ook senioren, willen digitaal mee kunnen doen. Daarom willen we hen versterken in hun digitale vaardigheden.
We verlengen en breiden het Digibank-project uit. Digitalisering is een zaak van levenslang leren met een permanent aanbod van korte cursussen en workshops. We werken samen met vrijwillige digi-helpers en professionele digi-coaches.
De stedelijke website moet klantvriendelijk zijn en in de toekomst willen we een universele Stad Lier-app ontwikkelen. Hiermee kunnen inwoners meldingen doen, documenten aanvragen en afspraken maken.
Telefonisch en fysiek als aanvullende opties
Als digitaal niet haalbaar of wenselijk is, moet er altijd een telefonische optie zijn.
En als laatste mogelijkheid moet er altijd een fysiek loket zijn met een medewerker die persoonlijk helpt. Onze stadsloketten moeten toegankelijk zijn voor iedereen, met ruime openingsuren en momenten voor vrije inloop.
Stad Lier moet georganiseerd zijn op basis van wat de inwoners nodig hebben, niet op wat voor de interne werking het makkelijkst is.
Ook aandacht voor Koningshooikt
Ook de inwoners van Koningshooikt moeten kunnen rekenen op toegankelijke stadsdiensten. Missie2500 wil ervoor zorgen dat er in Koningshooikt voldoende dienstverlening blijft bestaan, zodat inwoners niet steeds naar het centrum van Lier hoeven te komen voor basisdiensten.
We willen een optimale spreiding van de diensten en loketten, zodat iedereen, ongeacht waar hij of zij woont, snel en eenvoudig geholpen kan worden. Ook hier geldt dat de dienstverlening digitaal, telefonisch en fysiek bereikbaar moet zijn.