20 oktober 2025 – Nieuwsbericht missie2500

Stad Lier moet druk zetten op de Vlaamse overheid om het drukke kruispunt R16-N10 veiliger te maken. Tegelijk moet de stad zelf aanpassingen doen aan de Aarschotsesteenweg bínnen de Ring. Dat vraagt oppositiepartij missie2500. “Het is een van de drukste, meest complexe en onveilige kruispunten van Lier. Het gaat om de veiligheid van onze kinderen en kleinkinderen. We mogen niet wachten tot het misgaat”, zegt fractieleider Tom Claes.

Onveilig en complex kruispunt

Iedereen die in Lier woont of werkt, kent het kruispunt van de Ring (R16) met de Aarschotsesteenweg (N10). Het is een van de drukste kruispunten van Lier. Bovendien is er ook nog het aansluitende kruispunt met de Hoogveldweg (N108). Ziedaar: een van de meest onveilige en complexe verkeerssituaties in Lier.

Oppositiepartij missie2500 vraagt dat de Vlaamse overheid en Stad Lier, ieder voor zijn deel, inspanningen doen om de veiligheid te verbeteren.

Toegenomen drukte

Fractieleider Tom: “Twee langverwachte projecten zijn of worden in 2025 afgewerkt. Sportpark Lier ontvangt elke week zo’n 700 voetballertjes en een veelvoud aan toeschouwers, vaak met de fiets of te voet. Binnenkort gaat ook de Aarschotsesteenweg weer open. Vanuit Koningshooikt en de ruime omgeving zal er opnieuw veel (fiets)verkeer ‘over de brug’ komen.

Je moet geen verkeersdeskundige zijn om de optelsom te maken. Veel meer voetgangers, fietsers en auto’s op een al druk en complex kruispunt: dat leidt vroeg of laat tot ongevallen.”

Druk zetten op Vlaamse overheid

We willen niet wachten tot het misgaat. Tom: “We vragen dat Stad Lier druk zet op de Vlaamse overheid om het kruispunt veiliger te maken. Of op langere termijn een ondertunneling mogelijk is, moet zeker onderzocht worden.

Op korte termijn zijn bovengronds aanpassingen nodig. Er ontbreken enkele zebrapaden en oversteeklichten, de lichtenregeling zorgt voor conflicten, de opstelzones om over te steken zijn krap of onvoldoende beschermd en de zichtlijnen zijn beperkt.”

Stad Lier ook zelf aan de slag

Ook Stad Lier kan zaken verbeteren, zegt Tom: “Het stukje Aarschotsesteenweg bínnen de Ring is van de stad. We vragen dat samen met de Mobiliteitsraad bekeken wordt wat beter kan qua bewegwijzering, weginrichting en verlichting.”

“Op dit moment is de aangewezen ‘veilige route’ via de Waversesteenweg en wijk Herderin nog geen volwaardig alternatief. Fietsers en voetgangers nemen immers bijna altijd de kortste weg.”

Overstijgt politieke tegenstellingen

We brengen de situatie ter sprake op de gemeenteraad van maandag 20 oktober.

Tom: “We hopen op brede steun van alle partijen. Het gaat immers niet over meerderheid tegen oppositie. Het gaat over de veiligheid van onze kinderen en kleinkinderen. Dat overstijgt politieke tegenstellingen.”

Unaniem goedgekeurd

Ons toegevoegd punt werd tijdens de gemeenteraad unaniem goedgekeurd.

Schepen Andries bevestigt dat permanent druk wordt gezet op de Vlaamse overheid, maar dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) soms een ‘rigide’ partner is. Deze week komt AWV al ter plaatse om poolshoogte te nemen. Ook de Lierse politie heeft al haar bezorgdheid geuit.