26 november 2024 – Nieuwsbericht
Vanaf 6 januari 2025 sneuvelen buslijnen 560 en 561. Twee maal per uur verbinden zij Lier, Koningshooikt en Mechelen. Voor de inwoners van Koningshooikt dreigt een ernstige achteruitgang op het vlak van openbaar vervoer. Het is de kroniek van een aangekondigd probleem. Onze Tom Claes kaartte het aan tijdens de jongste gemeenteraad en sprak erover met RTV.
Koningshooikt kind van de rekening
Ter compensatie van de geschrapte lijnen krijgen reizigers die van Koningshooikt naar Mechelen willen één bus per uur naar Putte. In Putte moeten ze vervolgens overstappen op de bus naar Mechelen. Daar stelt zich al meteen een nieuw probleem: die bus zit vaak overvol.
Hooiktenaren die van Koningshooikt naar Lier willen, worden afhankelijk van de lijnen 57 en 58. Tijdens de daluren zorgen zij voor twee verbindingen per uur, tijdens de piekuren is er slechts één bus extra.
Bovendien zit lijn 58 die uit de richting Heist-op-den-Berg komt op piekmomenten zo vol dat de bus vaak zelfs niet stopt in Koningshooikt en rechtstreeks doorrijdt naar Lier. Wie om half negen voor school of werk in Lier moet zijn, wordt zo bijna verplicht om kort na 7u al de bus te nemen.
Kroniek van een aangekondigde dood
Het aangepaste vervoersplan van De Lijn is niet nieuw. Het is de kroniek van een aangekondigde dood. Al in 2019 en opnieuw in de jaren nadien, kaartte voormalig gemeenteraadslid Evi Van Camp het aankomende probleem aan.
Ze vroeg aan het stadsbestuur hoe het nijpende tekort zou worden opgevangen voor de talrijke Hooiktenaren die in Lier en Mechelen (of in Sint-Katelijne-Waver) naar school gaan of werken.
Helaas was er sindsdien radiostilte. En nu is het zover. Communicatie van De Lijn of Stad Lier is er nog nauwelijks geweest.
Terug naar de tekentafel
Tom zette het dossier op de agenda van de jongste gemeenteraad en sprak erover met RTV. Het absolute minimum is een uitgebreide en duidelijke communicatie naar de inwoners. Een deel van de nood kan gelenigd worden door op piekmomenten grotere of extra bussen in te leggen.
Maar het kan ook diepgaander. Lier hoeft niet alleen te staan. Veel gemeenten in de ruime regio hebben ernstige vragen bij het vervoersplan. We manen het Lierse stadsbestuur aan bondgenoten te zoeken in de regio om het plan opnieuw op de tafel te leggen bij De Lijn en de afschaffing ongedaan te maken.
De start van de nieuwe beleidsperiode in 2025 biedt mogelijkheden om samen druk uit te oefenen.
Contact voor dit bericht
- Tom Claes, gemeenteraadslid
claes_tom@yahoo.com
+32 486 27 97 18